Thursday 29 December 2011

Gereja England sokong Undang2x Syariah..


Paderi anggap undang-undang Islam beri kebaikan.

LONDON: Ketua Paderi Canterbury, Rowan Williams, menyatakan sokongan terhadap usaha memperkenalkan undang-undang syariah di Britain dan menegaskan pelaksanaan beberapa aspek daripada sistem perundangan Islam adalah sesuatu yang wajar dilakukan.

Tokoh paling kanan Gereja England itu berkata, langkah memberi status rasmi kepada undang-undang Islam akan membantu meningkatkan perpaduan dikalangan masyarakat kerana sebilangan penduduk Islam tidak memahami sistem perundangan Britain.

"Dengan memperkenalkan undang-undang syariah, umat Islam di negara ini tidak lagi perlu memilih satu daripada dua sistem," katanya ketika memberi ceramah mengenai undang-undang sivil dan agama di dewan Mahkamah Keadilan Diraja yang dihadiri kira-kira 1,000 orang.

Beliau berkata, jika Britain mahu mewujudkan hubungan yang baik berasaskan sikap saling memahami dikalangan rakyatnya yang mempunyai pelbagai kepercayaan, langkah memperkenalkan undang-undang syariah memang tidak dapat dielakkan.

Sebelum itu dalam satu temuramah dengan Perbadanan Penyiaran British (BBC), William bertegas mengenai hakikat bahawa undang-undang syariah sudah diamalkan di Britain,

"Dalam beberapa keadaan yang wujud di negara ini, kita melihat undang-undang agama diiktiraf dalam sistem perundangan negeri. Memang wujud ruang untuk melaksanakan beberapa aspek dalam perundangan Islam, sama seperti yang dilakukan dalam undang-undang agama lain," katanya.

Ucapan beliau turut mendapat sokongan beberapa kumpulan Islam, antaranya termasuk Yayasan Ramadan, sebuah pertubuhan pendudukan dan kebajikan, yang menyifatkan pandangan beliau sebagai 'usaha untuk memahami Islam dan meningkatkan toleransi serta hormat terhadap kepercayaan kami'.

Petikan Buku:
Tuntutan Umat & Tanggungjawab Pemimpin Islam m/s 106
-Tuan Guru Nik Aziz
COPY PASTE...

No comments:

Post a Comment