Saturday 10 March 2012

Hari Holi penuh warna-warni..



SERBUK pewarna dilemparkan ke arah orang ramai untuk memeriahkan lagi perayaan itu.


KEBIASAANNYA, perbuatan membaling serbuk pewarna ke muka orang lain bukan sahaja boleh menimbulkan kemarahan bahkan, mungkin boleh menyebabkan anda menerima tumbukan atau penampar.
Namun, pada hari perayaan Holi semakin banyak anda membaling serbuk pewarna, ia semakin disukai oleh penerimanya.
Sesuai dengan namanya festival Holi atau perayaan warna, pesta yang disambut pada bulan Phalguna mengikut kalendar Hindu atau awal bulan Mac itu merupakan antara perayaan paling meriah melibatkan penganut agama Hindu.
SEORANG lelaki tersenyum menampakkan gigi yang putih, biar pun mukanya sudah penuh disaluti pewarna biru.


Pada festival Holi, orang ramai akan berkumpul di lokasi tertentu untuk membaling serbuk pewarna dan haruman kepada pengunjung yang hadir. Dengan pelbagai muzik turut dialunkan sepanjang perayaan itu, pengunjung tidak kisah untuk mengotorkan baju dan mencomotkan muka dengan pelbagai jenis warna kerana hakikatnya itulah keistimewaan Holi.
Disambut di India, Nepal dan beberapa negara yang mempunyai penganut agama Hindu seperti Surinam, Malaysia dan Guyana, Holi merupakan salah satu daripada perayaan paling tua di India.
Terdapat pelbagai kisah dikaitkan dengan asal-usul berakarnya perayaan itu contohnya dikatakan dianjurkan oleh transkrip Jaimini's Purvamimamsa-Sutras dan Kathaka-Grhya-Sutras.
Selain itu mengikut legenda, ia juga dikatakan diadakan sebagai meraikan kejayaan Raja Hiranyakashipu menewaskan kuasa jahat suatu masa dahulu.

SERBUK pelbagai jenis warna digunakan untuk meraikan festival Holi.


Bagaimanapun, semakin ia berkembang asal-usul Holi itu semakin dilupakan. Holi diraikan juga sempena musim menuai dan tanda bermulanya musim bunga. Tetapi dalam kalangan orang muda hari ini, ia merupakan sebuah perayaan untuk mengeratkan perhubungan.
Hal ini kerana, di India perayaan Holi disambut tanpa membezakan umur, gender dan kasta. Semua orang akan menari sambil saling melontarkan serbuk pewarna ke tubuh orang lain.

No comments:

Post a Comment