Tuesday 21 February 2012

Potret menyeru mesej keamanan...


POTRET-POTRET Wira Tanpa Sempadan ini telah dipilih oleh pelajar-pelajar sekolah di kejiranan Medellin sendiri.


APABILA melalui jalan-jalan di Medellin, Colombia kelihatan potret-potret gergasi wira harian yang menjalani kehidupan sebagai manusia biasa.Potret seorang artis, penjual sayur malah ibu kepada 14 orang anak mewarnai dinding-dinding bangunan konkrit di jalan berkenaan dengan tujuan memberi sesuatu yang boleh mengalih perhatian golongan belia daripada terlibat dalam kancah keganasan gengsterisme jalanan.
Imej-imej 20 penduduk dipaparkan dalam skala besar di comuna uno, iaitu salah satu daripada kawasan hitam di bandar raya Colombia yang berpopulasi 2.3 juta orang itu.

Kawasan tersebut cukup terkenal kerana pernah berlaku pertempuran besar antara kartel kokain berpengaruh dengan kerajaan sekitar tahun 1990-an. 

Pameran poster yang dikenali sebagai Wira Tanpa Sempadan tersebut 'bercerita' tentang sempadanwilayah-wilayah kumpulan jenayah terancang di Medellin.
Bandar yang menduduki tangga ke-14 sebagai bandar paling berbahaya di dunia itu mempunyai kadar pembunuhan sebanyak 70 orang bagi setiap 1,000 penduduk pada tahun lalu.

Teladan
"Kami ingin memberi penghormatan kepada wira-wira yang menjalani kehidupan harian. Mereka ialah jiran-jiran yang mungkin tidak memiliki segulung diploma tetapi boleh menjadi teladan kepada kanak-kanak kerana tidak berkompromi terhadap aktiviti haram," kata ahli psikologi, Lina Alvarez.
Dia terlibat secara langsung dalam kempen yang ditaja oleh kerajaan bandar raya berkenaan.

Pameran itu tidak melibatkan bintang sukan mahupun penyanyi popular. Potret penduduk seperti Maria Emiliana Oquendo, 86, merupakan seorang tukang jahit yang membesarkan 14 orang anak manakala Jonathan Uribe pula membuka sekolah rap secara percuma. 

Pada mulanya, ramai penduduk beranggapan kerajaan memberi penghormatan terakhir kepada mangsa-mangsa kumpulan jenayah dan gerila yang bertempur dengan pihak berkuasa Colombia hampir separuh dekad.

Imej pada poster-poster gergasi yang dipasang di tembok dan bumbung di sekitar Medellin itu boleh dilihat melalui kereta kabel yang telah dibina pada tahun 2006 untuk menuju ke kawasan kejiranan termiskin bandar raya lereng gunung tersebut.

"Kami ingin menunjukkan kepada penduduk setempat yang menaiki Metrocable bahawa masa depan kawasan kejiranan mereka bukanlah entiti keganasan tetapi dipenuhi perkara positif," kata Alvarez.
Sumbangan sosial

Salah seorang daripada ikon pameran tersebut ialah seorang penjual sayur yang juga aktif dalam aktiviti tarian, Gilberto Idarraga. Dia tidak menyangka pendedahan secara tiba-tiba dalam media akan membawa kemasyhuran buatnya.


MEDELLIN menduduki tangga ke-14 bandar paling berbahaya di dunia.

























"Sumbangan kami hanyalah untuk berjuang demi mencapai sesuatu yang terbaik dalam kehidupan," katanya kepada akhbar tempatan, El Colombiano.
Sebenarnya, pemilihan individu-individu yang dijadikan poster motivasi itu dilakukan sendiri oleh pelajar-pelajar sekolah di kejiranan tersebut. Mereka cenderung melihat orang yang bekerja kuat dan sederhana sebagai model yang membawa kebaikan.
Bagaimanapun, inisiatif pameran berkenaan merupakan inspirasi daripada artis dan jurugambar Perancis, JR, yang cukup terkenal dengan hasil karya potret gergasi golongan belia di kawasan pinggir bandar Paris, setinggan Rio de Janeiro, Brazil dan juga di Palestin.
Imej-imej Medellin yang telah dirakam oleh jurugambar Colombia Felipe Mesa hanya diiringi beberapa perkataan seperti 'keharmonian dan toleransi', 'kasih sayang dan kebebasan'.
Selain mesej keamanan, ia menekankan soal perubahan yang mahu dinikmati di kawasan kejiranan tersebut.
  

No comments:

Post a Comment